Aj ty si si určite všimol, že Facebook vyzerá inak ako doteraz. Odrazu je prázdnejší a nudnejší ako predtým, bez ohľadu na to, ako často ho refreshuješ. Čím je to spôsobené?

Čarovná raketka

Od minulého týždňa sa ti na lište vľavo hore zobrazujú 2 záložky NOVINKY a PRIESKUMNÍK (pre tých, čo používajú FB v angličtine NEWS FEED a EXPLORE FEED). Po otvorení Facebooku v apke (alebo prehliadači) sa ti automaticky zobrazia NOVINKY. Tie pozostávajú z príspevkov a aktivity tvojich priateľov + sponzorovaných príspevkov FB stránok. V prípade, že chceš vidieť organické príspevky a obsah zo stránok, ktoré máš lajknuté, musíš sa manuálne prekliknúť z NOVINIEK na PRIESKUMNÍKA. Mnoho užívateľov zatiaľ o tejto funkcii nevie, nechce sa im prepínať alebo skrátka na túto možnosť nie sú zvyknutí. Výsledkom je, že organický reach príspevkov rapídne klesol. To zasahuje médiá, marketingové agentúry a samozrejme klientov.

Prieskumník na FB

 

Pokusné králiky

Rozdelenie NOVINIEK (NEWS FEEDU) na dve samostatné “vetvy” je zatiaľ v štádiu testovania. Túto nešťastnú novinku skúšajú fejsbúkové IT mozgy na 6 trhoch vrátane Slovenska, pričom testovanie bude prebiehať niekoľko mesiacov. Je možné, že časom, keď sa ľudia o prieskumníku dozvedia a začnú ho používať, organický reach stúpne.

Čo nás zaujalo vo svete marketingu VI: Raketový prieskumník na Facebooku

Čo s tým?

Prax je taká, že Facebook sa vyvíja a ľudia stojaci za ním chcú v prvom rade to, čo všetky súkromné firmy – zarábať peniaze. Zároveň platí, že väčšina užívateľov nakoniec všetky zmeny akceptuje (neopúšťa Facebook). Táto sociálna sieť tak ostáva v globálnom meradle číslom 1 z hľadiska budovania publika, vnímania značky a v konečnom dôsledku predaja produktov.

 

Prvým riešením je sponzoring všetkých postov – výhodou v súčasnosti je to, že v NOVINKÁCH je momentálne výrazne nižšia konkurencia “business postov”. Organické “business príspevky” totiž úplne vypadli.

 

Druhým je edukovanie fanúšikov o existencii PRIESKUMNÍKA. Ak si chceš udržať fanúšikovskú základňu, musíš ľudí motivovať túto novú fičúru pravidelne používať. Určite sa teda oplatí pripraviť niekoľko informačných postov, ktoré boostneš a zacieliš špeciálne na fanúšikov stránky.

 

Napokon sa dá FB nastaviť tak, aby si videl kompletný NEWS FEED a to dokonca chronologicky, čo doteraz možné nebolo. Nie je to práve jednoduché, no dá sa to. Návod nájdeš tu. Samozrejme, treba rátať s tým, že väčšina užívateľov sa podobnou komplikáciou zapodievať nebude.

Čo nás zaujalo vo svete marketingu VI: Raketový prieskumník na Facebooku

Naše know-how

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Facebook vypiekol so všetkými, čo nemajú veľký budget na kampaň. My sme našli niekoľko riešení, ktoré sa nám napriek zmenám dobre osvedčili. Jednak to je príprava postov, ktoré si budú od fanúšikov vyžadovať priame zapojenie (napr. hlasovačky, komentáre). Tie majú potenciál dosiahnuť dobré čísla pri relatívne nízkej investícii do boostovania. Tým šetríme náklady, ktoré má klient vyhradené na podporu príspevkov. Celkovo je momentálne dôraz na rozumnejšie rozloženie peňazí na podporu jednotlivých príspevkov ako v minulosti. Ďalším výborným spôsobom je vyvolať vo fanúšikoch chuť prirodzene zdieľať obsah z tvojej stránky, vďaka čomu sa tvoje posty objavujú medzi NOVINKAMI (v NEWS FEEDE) nielen tvojich fanúšikov, ale aj ich priateľov. Aby mal príspevok potenciál byť zdieľaný, prichádza na rad kreatívna stránka príspevkov. A na tú sme odborníci my.