
Máš premakanú stratégiu, výstrednejší vizuál a pár influencerov, ktorí ti potlačia video na TikToku a Instagrame. A potom príde ten moment. Odozva takmer žiadna, prekliky slabé, predaje sa stratili v časopriestore. Pravdepodobne si práve v tej chvíli zistil, že nie sú mladí ako mladí.
Kedysi bol taký trend rozdeľovať publikum na veľa cieľoviek, čo zbytočne roztriešťuje komunikáciu značky. Pri našej nedávnej spolupráci s Coccolino sme v kampani zvolili prístup prispôsobovať copy na OOH nosičoch lokalitám, v ktorých sa nachádzali.
Generácia Z sú všetci narodení po roku 1997 do 2012. Táto mládež vyrastala vo svete, kde boli mobily samozrejmosťou, internet a PC vždy po ruke a svoje feedy na socials napĺňali už od základnej školy.
Mileniáli sa narodili v rokoch 1981 – 1996 a v porovnaní so Zetkom si lepšie pamätajú offline svet. S technológiami v ruke sa nenarodili, no osvojili si ich veľmi rýchlo. Aj preto sa ich hodnoty, správanie a očakávania od značiek zásadne líšia.
Zetkári sú zvyknutí na rýchlosť. Ak ich nezaujmeš okamžite, posúvajú sa ďalej. Štatistiku, že na sociálnych sieťach máš len 3 sekundy na zaujatie, už asi poznáš. Je to tak. Gen Z má vysoké nároky na autenticitu – rozpoznajú nasilu napísaný scenár aj umelú spoluprácu s influencerom. Očakávajú od značky, že s nimi bude reálne komunikovať, počúvať ich a odpovedať im. Chcú krátky obsah, zábavu, ale aj „spoveď“. Neboja sa komentovať, reagovať ani kritizovať.
Mileniáli idú na to inak. Sú to pragmatickí konzumenti. Chcú vedieť, čo značka ponúka, či jej môžu dôverovať, aké má recenzie a ako produkt reálne funguje. Hľadajú hodnotu, nielen dojem. Ak neponúkneš presvedčivý argument, nezaujmeš. Mileniáli sledujú značky o niečo pasívnejšie v porovnaní s Gen Z. Sú stále na Facebooku, ale s úplne iným prístupom. A keď sa rozhodnú reagovať, tak len vtedy, keď to má zmysel. Dôležité hodnoty, ktoré hľadajú, sú: férovosť, transparentnosť, konzistentnosť.
Aj preto nestačí prispôsobiť len formát. Musíš prispôsobiť jazyk, posolstvo aj osobnosť značky. Ak sa snažíš komunikovať ako „mladý a cool“, ale pôsobíš ako strýko na oslave, efekt to mať nebude.
Zetkári chcú vidieť niekoho ako oni – reálneho, prirodzeného, možno trochu chaotického. Mikroinfluenceri, ktorí nie sú dokonalí, ale sú uveriteľní. Mileniáli viac dôverujú profesionálom. Niekomu, kto má skúsenosti, prehľad, v ideálnom prípade kombináciu znalosti a ľudskosti. Ak máš jeden budget na oboch, mal by si ho rozdeliť. Inak budeš mať dvoch nespokojných a neoslovených.
Obe generácie sú technologicky zdatné. Ale kým Gen Z očakáva interaktivitu, prepojenosť a rýchlu odozvu (napríklad v podobe AR filtra alebo instantného odpovedania v chate), Mileniáli ocenia technológiu vtedy, keď zjednodušuje ich každodenný život. Zaplatiť cez mobil? Super. Dostať personalizovaný e-mail s extra zľavou? Ešte lepšie.
Takže ak pripravuješ digitálnu stratégiu, mysli na to, aby bola inteligentná, prehľadná, funkčná – a hlavne prispôsobená konkrétnemu používateľovi.
Zetkári a Mileniáli nie sú jedna masa. Sú to dve odlišné cieľovky s vlastným jazykom, tempom a logikou rozhodovania. Ak to v kampani nerozlíšiš, nezasiahneš nikoho. V Kreativ Gangu to vieme. Namiesto univerzálnych posolstiev tvoríme stratégiu, ktorá rozumie ľuďom a ich hodnotám. Vyťahujeme z dát to podstatné, hľadáme kontext a budujeme komunikáciu, ktorá trafí – nie vedľa, ale presne.
Preto v Gangu čoraz častejšie pracujeme s OOH formátmi, ktoré na mladšiu generáciu fungujú super. Po Bratislave sa tak premávajú MHDčky s našimi uletenými polepmi pre nákupné centrum Nivy a po Prahe si jazdí električka Hellmann’s v štýle graffiti. Nedávno sme tiež robili guerilla kampaň: Cif Sneaker Zone. Zatiaľ len dedukujeme, ale je možné, že mladí sú už presýtení displejmi, a preto viac ocenia niečo real.
Chceš, aby tvoja značka prestala hádať a začala pôsobiť? Ozvi sa nám a urobíme z teba MVP na trhu.
Alebo nie? Ak ťa článok zaujal a máš otázky napíš nám. Sleduj Gang na sockách alebo odoberaj newsletter.